Norrlanda kyrka (Gotland)
Tårnet med rosettvinduet er fra den første steinkirken, som ble innviet i 1169. Det ble i 1200 opprinnelig bygd som et forsvarstårn, og senere – i ca 1260 – bygd om til klokketårn.
Norrlanda kirke hører til Lina ting.
Steiner som ble brukt til å bygge Norrlanda kirke ble fraktet fra Broa haidi. Det vet man fordi det ble funnet en slede og en stein til kirkebygget i en myr ved navn Kyrkmyr. Sleden hadde gått igjennom myrisen under frakt.
Portaler
Portaler i skip og kor på sørveggen. Skipsportalen med den gjenoppstandne Kristus øverst «räknas bland de märkligaste av Gotlands många berömda portaler». Den er laget av «1300-talets store stenmästare med anonymnamnet ‘Egypticus’», som også står bak portaler i Hablingbo, Lye og Stånga.
Den fascinerende skipsportalen. Figurene er delt i tre «etasjer»: Nederst (kapitelfrisene) viser Jesu fødsel frem til flukten til Egypt, tympanon viser korsfestelsen og i vimpergen står Jesus opp på den tredje dag.
Kristi oppstandelse i vimpergen på skipets sørportal.
Roosval og Alm beskriver det slik: «Röstet utfylles till stor del av den uppståndne Kristus med öppna sår och korsgloria stigande ur graven med höjda händer, den vänstra hållande korsfanan; vid hans fötter tre krigare i tryckta ställningar klädda i mantlar och sköldar med olika sköldemärken, en grinande mask, en vinge och ett grip- eller örnhuvud. De tre kvinnorna med smörjelsekärl och ängeln fullborda, symmetriskt grupperade, triangelkompositionen.» (Sveriges kyrkor. Gotland, bd 4: Kyrkorna i Lina och Halla ting, utg. 1964)
Tympanon viser korsfestelsen.
Bebudelsen og Maria hos Elisabet.
Portal i Norrlanda kirke: Døren er fra middelalderen.
Barnemordet i Betlehem i midten. Til venstre ser du jomfru Maria og en av de tre vise menn.
De hellige tre konger kommer til Maria og Jesusbarnet.
Detalj av portalen på skipet. Bebudelsen for gjeterne (halvveis synlig til venstre for gjeteren står en gris og et får), de hellige tre konger og barnemordet i Betlehem.
Bibelske motiver på gotlandske portaler
Adam og Eva (syndefallet): Gammelgarn
Barnemordet i Betlehem: Hablingbo, Lärbro, Lye, Martebo, Norrlanda, Stånga
Bebudelsen (Maria bebudelse): Lärbro, Martebo, Norrlanda, Stånga. Maria budskapsdag markeres 25. mars.
Bebudelsen til gjeterne: Norrlanda
De tre vise menn: Hablingbo, Lärbro, Lye, Norrlanda,
Flukten til Egypt: Martebo, Stånga
Gravleggingen av Jesus: Martebo,
Jesu fødsel: Lärbro, Lye, Stånga
Jesus fremstilles i tempelet: Martebo, Stånga
Kain og Abel: Gammelgarn, Hablingbo
Korsfestelsen: Martebo, Norrlanda
Kristi oppstandelse: Bro, Stånga
Kristus i Limbo: Martebo
Maria og Elisabet: Martebo, Lye, Norrlanda, Stånga
Marias kroning: Stånga
Korportalen.
Kalkmalerier
Det bærer lukt til helvete med tjuvmjölkerskan. En djevel drar henne i håret, mens en annen rir på den nakne kvinnen på vei inn i uhyrets gap. Dessverre er deler av tyvmelker-frisen skjult bak orgelet.
Motivet med en kvinne som stjeler melk, gjenfinnes følgende kirker på Gotland: Bäl, Endre, Ganthem, Norrlanda, Näs, Sanda, Silte og Öja.
Les mer om motivet tjuvmjölkerskan her
Den hellige Georg – en av den katolske kirkes 14 nødhjelpere – dreper dragen.
Den katolske kirkes 14 nødhjelpere i kirker på Gotland: den hellige Dionysius av Paris (f.eks. Othem kirke), den hellige Georg av Kappadokia (sv. Göran, it. Giorgio, en. George, lat. Georgius, da. Jørgen, se f.eks. Norrlanda kirke og Hemse kirke), den hellige Katarina av Alexandria (f.eks. Norrlanda kirke og Rute kirke), den hellige Margareta av Antiokia (f.eks. Anga kirke).
Den hellige Martin i ferd med å dele kappen sin med et sverd for å gi til en tigger.
Sankt Georg til venstre og Sankt Martin til høyre.
Jesus står opp fra de døde. Til høyre leder Jesus Adam og Eva ut av dødsriket.
Pasjonsfrisen fra 1400-tallet i Norrlanda kirke har aldri vært overkalket.
Korsfestelsen og gravleggingen. Detalj av pasjonsfrisen (1400-tallet) malt av verkstedet som går under navnet pasjonsmesteren.
To scener fra den hellige Katarina av Alexandrias liv. Katarina tortureres før hun til slutt halshugges.
Katarina er en av de 14 nødhjelperne.
Judaskysset.
Korsfestelsen med Maria og Johannes. Til høyre: Jesus begraves.
Døpefonten
Detail av døpefontens fot, som er fra 1100-tallet. Resten av døpefonten er fra 1735.
Se flere bilder av døpefonter på Gotland her
Døpefonten fra 1735 står på en fot fra 1100-tallet.
Se flere bilder av døpefonter på Gotland her
Gravminner
«Jakob och Rodlikn läto göra denna sten efter Aldvid, sin son.» Gravminne med tekst i runeskrift fra 1300-tallet.
Konsoller (masker)
Konsoll på veggen i skipet: Det smilende ansiktet med en kvinne liggende vannrett under seg forestiller muligens Samson og Dalila (Dom 16,1-31), ifølge Änglar och drakar – Gotlands kyrkor en kulturskatt.
Djevelen fryder seg over fromme som går til grunne. Konsoll på skipets sørvegg, på motsatt side av Samson-konsollen.
Smertemannen
Kristus som «smertemannen». Amputert skulptur fra 1400-tallet. Mange av Norrlandas skulpturer fra middelalderen ble solgt på auksjon i 1889.
Se flere fremstillinger av motivet smertemannen her
Flere bilder fra Norrlanda
Gotisk vindu på skipets sørvegg.
Faksimile fra Hans N. Strelows Cronica Guthilandorum: Den Guthilandiske Croncia, s. 4.
Kirker på Gotland med kalkmalerier av tjuvmjölkerskan
I følgende kirker på Gotland finnes kalkmalerier av «tjuvmjölkerskan»: Bäl, Endre, Ganthem, Norrlanda, Näs, Sanda, Silte, Öja. Verkstedet som kalles «Passionsmästaren» står sannsynligvis bak alle tyvmelkerbildene unntatt de i Öja, Silte – og muligens Sanda. Pasjonsmesteren var virksom i andre halvdel av 1400-tallet.
Kalkmaleriene av «tjuvmjölkerskan» i Alskog og Vamlingbo er gått tapt, men biskop Jöran Wallin har beskrevet kalkmaleriene i Alskog kirke.
Det finnes liknende melketyvbilder i Uppland, Södermanland og Skåne. I Norden finnes det kun ett bilde av en mann som tyvmelker, og det er fra Danmark. I Norge finnes et eksempel i Enebakk kirke.