Hemse kyrka (Gotland)
Hemse kirke og forsamlingshus.
Krusifiks
Krusifikset fra slutten av 1100-tallet.
Før den nåværende Hemse kirke ble bygd, fantes det på samme sted en stavkirke som ble oppført under den første kristne tiden på 1000-tallet. Kirkens kraftige og rikt utsmykkede eikeplanker var brukt som tregolv i dagens Hemse kirke. Denne stavkirken er den eneste noenlunde komplette kirken fra kristningstiden i Sverige. Den er nå lagret på Statens historiska museum i Stockholm, ifølge Wikipedia-artikkelen.
Kalkmalerier
Kristus som verdensdommer med rettferdighetens sverd og nådens lilje. Kalkmaleri (1300-tallet) bak alteret.
Pasjonsfrisen på nordveggen og helgenbildene er utført av pasjonsmesterens verksted.
Flukten til Egypt. Kalkmaleri av den såkalte pasjonsmesteren eller hans verksted.
St. Göran (den hellige Georg) dreper dragen. Malt av "pasjonsmesteren" eller hans verksted på midten av 1400-tallet eller senere.
Historien om St. Georg og dragen ble populær gjennom Jacobus de Voraignes Legenda Aurea fra 1200-tallet. Utenfor Silene i Libya skal det ha levd en drage som terroriserte hele landet. Med sin ånde forgiftet den alle som nærmet seg, men hver dag ble den stagget ved at man ofret to sauer til den. Da det snart ikke var flere sauer igjen, måtte de erstattes med et menneske, som var valgt ut ved loddtrekning. Loddet hadde falt på kongens datter, prinsesse Cleolinda, som gikk sin skjebne i møte kledd som en brud og ble lenket til en stein utenfor byen. Men Georg, en «ridder» fra Kappadokia, angrep dragen, stakk den med sin lanse og førte den som fange inn til byen, trukket etter prinsessens belte, som om den var fullstendig tam. Georg ba folket om ikke å være redde. Hvis de ville tro på Jesus Kristus og bli døpt, ville han befri dem fra uhyret. Kongen og folket gikk med på det, Georg drepte dragen og fire oksekjerrer måtte til for å frakte bort kadaveret. 15.000 mennesker ble døpt. Georg ville ikke ha noen belønning, men ba kongen om å skaffe kirker, ære prester og vise medfølelse med de fattige. (Etter Per Einar Oddens overesettelse og gjengivelse på Katolsk.no)
Kalkmalerier av helgener på korets nordvegg.
Kalkmalerier utført av pasjonsmesterens verksted.
Helgenbildene er malt etter 1450 av pasjonsmesterens verksted.
Apsis med alter (1699, "sannolikt tilverkad i Burgsvik") og kalkmalerier fra 1300-tallet.
Innvielseskors.
Alteroppsatsen
Apsis med alter (1699, "sannolikt tilverkad i Burgsvik") og kalkmalerier.
Runer i korbuen
Runer risset inn i veggen i Hemse kirke på Gotland; det er det samme ordet (futark) som gjentas mange ganger, muligens som en besvergelse mot onde ånder.
Detalj av runene i veggen.
Fakta om Hemse kirke
- Alle kalkmaleriene er fra middelalderen, men fra ulike perioder
- Det eldste kalkmaleriet finner du på nordveggen. Det forestiller to kentaurer som angriper livstreet. Innskriften FINIS ADEST VERE PRECIUM VULT SCRIPTOR HABERE oversettes med "Slutet är nära och skrivaren (målaren) vil ha sin løn". Nedenfor står: UT ROSA FLOS FLORIUM SIC EST DOMUS ISTA DOMORUM som oversettes med "Liksom rosen är blommornas blomma så är detta hus det förnämsta bland hus". (Lagerlöf/Svahnström)
- En omfattende restaurering ble utført i 1962-63.
Stavkirken i Hemse
Rekonstruksjon av den første kirken i Hemse, en stavkirke. Det er den eneste noenlunde fullstendig bevarte stavkirken i Sverige. Plankene som er brukt her stammer fra Hemse, Guldrupe og Eke kirke. Triumfkrusifikset er fra sent 1100-tall. Det har stått i Hangvar kirke. Rekonstruksjonen står i Gotlands Museum.
Hemse kyrka på Gotland. Kirkeklokken (tilhørende "Apengetergruppen") i tårnet er fra begynnelsen av 1400-tallet.
Les om Hans Apengeter (ca 1300 – ca 1351) her!