Stånga kyrka (Gotland)
Stånga, Öja, Rone og Dalhem har Gotlands høyeste kirketårn. Alle disse tårnene er bygget av den anonyme byggmesteren Egypticus, som virket på midten av 1300-tallet. Det er også Egypticus som har bygget skipet.
Stånga kirke er først og fremst kjent for den fantastiske portalen på skipets sørvegg.
Man har funnet spor av en trekirke, som har stått i Stånga frem til senest tidlig på 1100-tallet. I denne trekirken sto den uttrykksfulle døpefonten (Hegvald), som nå er plassert midt i skipet.
På begynnelsen av 1200-tallet ble det oppført en romans steinkirke her med skip, kor og apsis. Kor og apsis ble rekonstruert på 1860 for å få sin opprinnelige form.
På midten av 1200-tallet ble skipet forlenget i vest og nedre del av tårnet ble reist. Tårnets vestportal ble laget samtidig.
På midten av 1300-tallet ble Stånga kirke «radikalt ombyggd» (Anders Andrén). Blant annet ble det høye kirketårnet bygget. Skipet fikk fire hvelv, båret oppe av en midtsøyle. På sørveggen ble det satt inn et stort gotisk vindu og praktportalen ble laget av den anonyme steinmesteren Egypticus.
Stånga kirke. Ingen kalkmalerier er bevart, bortsett fra et fragment av et skip.
Konsoll med form av en grotesk maske. Ut av munnen henger et votivskip.
Krusifiks fra 1200-tallet
Triumfkrusifikset i Stånga kirke er et såkalt ringkors fra 1200-tallet. Ringkors finnes i en rekke kirker på Gotland.
Kristus-figuren er laget av «Hejnummästarens verkstad».
Ringkorset i triumfbuen.
Ringkors på Gotland
Ringkors finner du i følgende kirker på Gotland: Alva, Ardre, Barlingbo, Björke (men korset som henger i triumfbuen er uten ring), Burs, Bäl, Eskelhem, Etelhem, Fide, Fröjel, Halla, Hamra, Hejnum, Klinte (med malte bibelmotiver på treplatene i ringkorset), Lau, Lokrume, När, Rone, Rute, Sanda, Sundre, Stånga , Öja
En løve hviler ved krusifiksets fot.
Praktportalen i Stånga kirke
Skipets portal er et av Gotlands merkeligste kirkemonumenter. Kapitelfrisene i denne gotiske sørportalen viser barnemordet i Betlehem, frembæringen i tempelet, flukten til Egypt, bebudelsen, Maria og Elisabet og Jesu fødsel.
I tympanon fremstilles Marias kroning og apostler.
I vimpergen fremstilles Kristi oppstandelse. Øst for portalen finnes en unik frise av relieffer som viser nedtagningen av korset, Kristus bespottes og de tre vise menn hos Maria og Jesusbarnet.
I Lagerlöf og Stolt: Stånga kyrka (1968) finnes en rekonstruksjon av komposisjonen. De skriver: «Forsök till rekonstruktion av den ursprungligen tilltänkta relief-frisens komposition och uppställning. Enligt det vanliga ikonografiska programmet skulle de ej utförda scenerna ha kunnat vara: - 1. Gravläggningen. - 2. Korsbärandet el törnekröningen. - 3. Flykten till Egypten. Utförd av E Lagerlof och A Tuulse, ritad av J Söderberg 1968.» (Lagerlöf og Stolt: Stånga kyrka, s. 125)
Skulpturene er uforholdsmessig store i forhold til sammenhengen de står i. Sannsynligvis har de vært planlagt til en mye større portal. Tydeligst blir dette når man ser på Kristus-figuren, som ikke får plass i vimpergen. Ifølge Anders Andrén har sannsynligvis de store figurene vært ment for en stor vestportal, som det aldri ble noe av.
Portalen i Stånga er et av mange eksempler på en drøm som aldri gikk i oppfyllelse.
I tympanon fremstilles Marias kroning og apostler.
I tympanon fremstilles Maria kroning. Til venstre: Johannes og Peter. Til høyre: Johannes døperen og Paulus.
I vimpergen vises Kristi oppstandelse.
Nedtagningen av korset.
Kristus bespottes.
Det nederste av de tre store relieffene viser de hellige tre konger hos Maria.
Kapitelfrisene
Vestre kapitelfrise: Barnemordet i Betlehem.
Østre kapitelfrise: Bebudelsen, Maria og Elisabeth, Jesu fødsel.
Flukten til Egypt.
Kapitelfrise: Stånga kyrka, Gotland.
Konsoll i form av et grotesk demonisk ansikt.
Muligens en helgen?
Skipsportalen er fantastisk - og merkelig.
Døpefonten i Stånga kirke
Døpefonten er laget av steinmesteren Hegvald på 1100-tallet. Kummen skildrer Jesu barndom i meget ekspressive relieffer.
Til venstre: De hellige tre konger kommer med gaver. Til høyre: Gjestebudet hos Herodes.
Malingsrestene stammer fra 1728, da døpefonten og krusifikset ble overmalt.
Se døpefontene i När og Vänge for andre eksempler på Hegvalds arbeider.
Bebudelsen.
«Tuppundret vid Herodes gästabud.»
Fabeldyr med et offer i kjeften.
Kvinnehode (sannsynligvis).
Alteroppsatsen
Alteroppsatsen ble laget i 1690 og malt i 1728.
Prosesjonskrusifikset i alteroppsatsens midtfelt er fra 1400-tallet.
Flere bilder fra Stånga kirke
Den vestre konsollen er utformet som en grotesk ansiktsmaske.
Jernbeslag fra 1300-tallet på en dør fra slutten av 1800-tallet.
Kilder


