Bro kyrka (Gotland)
Bro kyrka – «en av de mest sevärda på Gotland». (Lagerlöf/Svahnström). Bevart fra den opprinnelige kirken er tårnet og relieffene som er innmurt i fasaden.
På midten av 1200-tallet erstattet det nåværende koret kirken opprinnelige kor. Skipet ble bygget ca. 1300.
Interiøret i Bro kirke.
Krusifiks
Krusifiks fra andre halvdel av 1100-tallet. Malingen er fra 1700-tallet og selve korset er av nyere dato.
Kalkmalerier
Dette bildet av Maria, Jesusbarnet og Anna selv tredje (St. Anna, Marias mor) er stort sett det eneste som er synlig av pasjonsfrisen (malt på midten av 1400-tallet av den såkalte pasjonsmesteren). Resten er skjult under gule akantusranker (trolig malt i 1723, det samme året som Bach komponerte Magnificat).
Se bilder av kalkmalerier fra middelalderen her!
Takmaleri i Bro kirke.
Portaler
Skipsportalen. Legg merke til relieffene og rundbuene som høyst sannsynlig var plassert øverst på den romanske kirkens fasade.
Skipsportalen i Bro kirke «representerar höggotiken, när den är som bäst». Til venstre er scener fra Jesu barndom, til høyre vekstornamentikk. I tympanon finnes spor av maling fra middelalderen.
Ca 115 gotlandske kirkedører med smijernsdekorasjoner er kjent (fra midten av 1100-tallet til midten av 1300-tallet). Denne er fra Bro kirke, laget ca 1300, sannsynligvis av en lokal smed.
Maria med Jesusbarnet mottar de tre vise menn. Vestre kapitelsbånd på skipsportalen i Bro kirke.
Detalj av vestre kapitelsbånd fra 1300-tallet på skipsportalen i Bro kirke. Til venstre: Jesu fødsel. Til høyre ses Maria bebudelse.
Kristi oppstandelse.
Bibelske motiver på gotlandske portaler
Adam og Eva (syndefallet): Gammelgarn
Barnemordet i Betlehem: Hablingbo, Lärbro, Lye, Martebo, Norrlanda, Stånga
Bebudelsen (Maria bebudelse): Lärbro, Martebo, Norrlanda, Stånga. Maria budskapsdag markeres 25. mars.
Bebudelsen til gjeterne: Norrlanda
De tre vise menn: Hablingbo, Lärbro, Lye, Norrlanda,
Flukten til Egypt: Martebo, Stånga
Gravleggingen av Jesus: Martebo,
Jesu fødsel: Lärbro, Lye, Stånga
Jesus fremstilles i tempelet: Martebo, Stånga
Kain og Abel: Gammelgarn, Hablingbo
Korsfestelsen: Martebo, Norrlanda
Kristi oppstandelse: Bro, Stånga
Kristus i Limbo: Martebo
Maria og Elisabet: Martebo, Lye, Norrlanda, Stånga
Marias kroning: Stånga
Kapitel.
Døpefonten (Sighraf)
Døpefonten i Bro kyrka er laget av Sighraf tidlig på 1200-tallet. Den ble malt i 1723 av Jöns Wulff. Under malingen fra 1700-tallet finnes det rester av forgylling og maling fra middelalderen.
Detalj av døpefonten.
Døpefonter på Gotland laget av Sigraf (også skrevet Sigraf (Sighraf, Sighrafr etc., ca.1175–1210)
Bro, Eke, Grötlingbo, Lau, Silte
Vi kjenner Sigrafs navn fordi han signerte en av døpefontene, som står i Aa kirke på Bornholm. Han synes å ha konsentrert sin døpefontproduksjon om eksport.
Alteroppsatsen
Alteroppsatsen av sandstein er fra 1688. Hovedfeltet viser nattverden.
Orgel
Orgelet.
Bildestein i kirkens fasade
En bildestein fra ca 500 e.Kr.
Innfelt i muren på ytterveggen til Bro kyrka finnes en bildesten fra ca 500 e.Kr. Virvelhjulet er et solsymbol.
Se bilder fra Gotlands Museum her
Relieffer fra den romanske kirken
Hentet fra den opprinnelige rundbuefrisen som tidligere løp langs langhusets takfot, er relieffer usystematisk murt inn i den sørlige fasaden. Relieffene forestiller dyr og forskjellige symboler. I tympanon sees lammet med korsfanen.
Ikoniske kirker på Gotland
De såkalte ikoniske kirkene på Gotland hadde relieff-friser oppunder taket på fasadenes utside. Disse kalles rundbuefriser. Ingen av disse er fullstendig bevart slik de opprinnelig sto, men relieffene er bygget inn i fasadene på de ombygde kirkene.
Bro kirke, Endre kirke, Grötlingbo kirke, Hablingbo kirke, Hejnum kirke, Roma kirke, Vamlingbo kirke, Vänge kirke, Väte kirke
Midt i tårnet stikker et tre ut. Ifølge Lagerlöf/Svahnström er treets funksjon å holde murene sammen. Anders Andrén går litt lenger og spør seg om kanskje treet var et hellig tre, kanskje symbolsk for det relikvie av Kristi kors som kirken eide.
Ifølge tradisjonen er kirken bygd på en offerkilde. 250 meter sør for kirken finnes en annen slik kilde.
Skulpturer
Madonna med barnet. Første halvdel av 1400-tallet.
Kristus-hode fra (muligens 1230-1240, ref. Uggla). Hodet kan ha tilhørt en kalvariegruppe.
Mannlig helgen, ca. 1300.
Hagioskop
Hagioskop inn til det lille rommet hvorfra folk som ikke fikk være i kirken kunne følge gudstjenesten.
Fra hagioskopet ser man rett inn på alteret.
Akantusranker pryder store deler av kirkens vegger.
Interiøret
Korbenken ble malt i 1723, det samme året som Bach komponerte Magnificat.
Detalj av maleriet på korbenkens rygg. Adam og Eva i Edens hage.
Kilder om Gotland
Eva Sjöstrand, Christer Jonson, Bengt af Geijerstam: Änglar & drakar. Gotlands medeltida kyrkor.
Anders Andrén: Det medeltida Gotland - en arkeologisk guidebok
Gotländsk Arkiv 2010 (Red. Ann-Marie Pettersson)
Sveriges kyrkor. En rekke fritt tilgjengelige digitaliserte utgivelser fra Samla – Riksantikvarieämbetets publikationer
Johnny Roosval og Erland Lagerlöf: Kyrkor på Gotland (Östergarn, Gammelgarn och Ardre samt Gunfiauns Kapell (PDF av boken i serien Sveriges kyrkor)
Lagerlöf, Erland. / Svahnström, Gunnar. Gotlands kyrkor.
Lagerlöf, Erland: Garde kyrka
En del av informasjonen om middelalderkirkene på Gotland er hentet fra informasjonsbrosjyrene som er til salgs i kirkene.
Gammelgarn - kyrka och bygd (Vägledning til Gotlands kyrkor 10. Skrevet av Torsten Svensson, Richard Wottle, Björn Håkansson, Evert Melefors, Charlotte Hedenstierna-Jonson)