Nådestolen (kristen ikonografi)
Nådestolen. Relieff fra ca. 1340 i Museum für Franken i Würzburg. Det sto opprinnelig i sykehuset Bürgerspital Würzburg. Knelende på hver sin side av Kristus sees Maria og Johannes Døperen. Sykehuset het opprinnelig Spital zum Heiligen Geist, men fra 1600-tallet ble det kalt Bürgerspital. Nederst er familien von Steren, stifterne av sykehuset. Stiftelsesårstallet 1319 skal være feil. Verket skal være laget av en kunstner i kretsen rundt den anonyme Wolfskeel-Meister.
Nådestolen (tysk: Gnadenstuhl, engelsk: Throne of Grace)
Nådestolen (tysk: Gnadenstuhl, engelsk: Throne of Grace) viser Gud Faderen sittende på en trone mens han holder den korsfestede Sønnen på korset, og ofte med Den Hellige Ånd i form av en due som flyr mellom Faderen og Sønnen. Etter hvert utviklet motivet seg og vektlegger da Faderens medlidenhet med den lidende Sønnen/Smertemannen (compassio patris).
Nådestol-ikonografien bemerker seg ved at motivet opptrer i svært mange forskjellige medier: illuminasjoner i bøker, kalkmalerier, elfenbeinsfigurer, skulpturer (også alabast), glassmalerier og arbeider i metall.
Nådestolen på et kalkmaleri i Lau kirke på Gotland,
Nådestolen i et kalkmaleri fra Ganthem kirke på Gotland.
Nådestolen på et kalkmaleri i Bunge kirke på Gotland.
Nådestolen: Den lidende Gud Fader viser de troende sin døde sønn, som han ofret for menneskehetens frelse og forløsning. Muligens laget av Benedikt Dreyer ca 1490. Eik. Fra Heiligen-Geist-Hospital i Lübeck, nå i St. Annen-Museum i Lübeck.
Gud frem Kristus som smertemannen på dette alterskapet fra 1521 i Linde kirke på Gotland. Motivet er en senere variant av nådestolmotivet.
Motivet nådestolen (compassio patris) på et alterskap i Lye kirke på Gotland.
Nådestolen på andre språk
Tysk: Gnadenstuhl
Engelsk: Throne of Mercy Trinity, Thone of Grace (ofte brukes også det tyske uttrykket Gnadenstuhl)
Fransk: Trône de grâce
Latin: sedes gratiae, thronum gratiae
Spansk: Trono de la Gracia, Trono de Misericordia, Trinidad con Cristo crucificado
Tidligste versjon
Den første kjente forekomsten av motivet skal befinne seg i den lille kirken i Houghton-on-the-Hill i Norfolk. Det er et kalkmaleri fra ca 1100.
På to bærbare altere (Hildesheim ca 1120-1130 og Köln ca. 1160-1180) finnes de neste eksemplene.
Kilder
Kelly, Sophie (2019) Imagining the Unimaginable: The Iconography of the Trinity in England, c. 1000-1300. Doctor of Philosophy (PhD) thesis, University of Kent. (Lastet ned fra https://kar.kent.ac.uk/73607/ The University of Kent's Academic Repository KAR)