Täby kyrka (Stockholm)
Alterskapet i Täby kirke er et nordtysk verk fra ca 1470-80.
Døden spiller sjakk. Veggmaleri (ca. 1480-tallet) av Albertus Pictor i Täby kirke like utenfor Stockholm. Dette bildet inspirerte Ingmar Bergman til scenen i Det sjunde inseglet (1957) der døden spiller sjakk med ridderen.
Er det en skarpretter vi ser her?
«Signa[n]te[m] X.p[u]m pue[r]u[m] pater ymolat istu(m) - Ab[ra] ha[m]» («Fadren offrar denne gosse, som förebildar Kristus - Abraham») Sven Brandel: Kyrkor i Danderyds skeppslag. Täby kyrka
1 Mos 9-19
9 De kom da til stedet Gud hadde sagt ham. Der bygde Abraham alteret og la veden til rette. Så bandt han Isak, sin sønn, og la ham på alteret, oppå veden.
10 Og Abraham rakte ut hånden og tok kniven for å ofre sin sønn. Heb 11:17. Jak 2:21.
11 Da ropte Herrens engel til ham fra himmelen og sa: Abraham, Abraham! - og han svarte: Ja, her er jeg!
12 Da sa han: Legg ikke hånd på gutten, og gjør ham ikke noe! For nå vet jeg at du frykter Gud, siden du ikke har spart din sønn, din eneste, for meg. Rom 8:32.
13 Abraham så da opp, og se - bak ham var det en vær som hang fast etter hornene i et kjerr. Abraham gikk da bort og tok væren, og han ofret den som brennoffer istedenfor sin sønn.
14 Og Abraham kalte dette stedet: Herren ser. Derfor blir det sagt den dag i dag: På Herrens berg skal han la seg se.
15 Herrens engel ropte så for andre gang til Abraham fra himmelen,
16 og han sa: Jeg sverger ved meg selv, sier Herren: Fordi du gjorde dette, og ikke sparte din sønn, din eneste sønn, Luk 1:73. Heb 6:13,14.
17 så vil jeg storlig velsigne deg og gjøre din ætt så tallrik som stjernene på himmelen og som sanden på havets strand. Din ætt skal ta sine fienders porter i eie, 12:2. 13:16. 15:5. 24:60. 26:4. 28:14. 32:12.
18 og i din ætt skal alle jordens folk velsignes, fordi du adlød mitt ord. 12:3. Apg 3:25. Gal 3:8.
19 Så gikk Abraham tilbake til tjenesteguttene, og de brøt opp og dro sammen til Be’er-Sjeba. Og Abraham ble boende i Be’er-Sjeba.
Kirker, kirkegårder og gravminner i utlandet
Täby kyrka • Trinity Churchyard i New York • Den gamle jødiske kirkegården i Praha • St. Bartholomew the Great i London • Munkenes kirkegård i Certosa di San Martino (Napoli) • Mumiene på Sicilia • Middelalderkirker på Gotland
Kalkmalerier i Täby kirkes våpenhus
Kalkmaleriene i Täby kirkes våpenhus har en stil som minner om Albertus Pictor, men de er sannsynligvis malt av Tierp-mesterens skole, som var aktiv på andre halvdel av 1400-tallet.
Veronikas svetteduk
Våpenhuset nordre hvelv. To engler holder opp Veronikas svetteduk. Kalkmaleriet fra andre halvdel av 1400-tallet er sannsynligvis utført av malere tilhørende Tierp-skolen, som også står bak kalkmaleriene i Uppsala gamle kirke.
Den meget populære legenden om Veronika forteller at da Jesus bar korset på vei til Golgata, følte en kvinne i mengden medynk med ham og rakte ham et tøystykke som han kunne tørke av svetten med. På denne svetteduken ble det etterlatt et nøyaktig bilde av hans ansikt. Svetteduken ble et objekt for stor tilbedelse, spesielt i senmiddelalderen, da hengivenheten til Kristi menneskelighet og lidelse økte.
Bilder av Kristi ansikt ble kjent som veronicas, eller på gammelengelsk: vernicles. Det fantes et stort antall av dem i middelalderen, men de fleste har nå forsvunnet eller vist seg å ha vært enkle malerier på duk.
Veronika selv opptrer ikke i noen av de tidlige martyrologiene og ble ikke nevnt i Martyrologium Romanum. Hennes minnedag er 12. juli, men i tyske kilder og i gamle norske og danske kalendere er minnedagen 4. februar.
Botolf og Brendan
I våpenhusets østre hvelv. Til venstre ser du den angelsaksiske abbeden Botulf (St. Botolf, også kalt sanctus botolfphus abbas) og til høyre er den irske abbeden Brendan (St. Brendan, også kalt sanctus brandanus monacus). Sistnevnte står på sjøuhyret Jasconius. Kalkmaleriet befinner seg i våpenhuset til Täby kirke. Kalkmaleriet fra andre halvdel av 1400-tallet er sannsynligvis utført av malere tilhørende Tierp-skolen, som også står bak kalkmaleriene i Uppsala gamle kirke. Tierp-mesterens skole var aktiv på andre halvdel av 1400-tallet.
Den hellige Botolf
«Den hellige Botolf av Ikanhoe (ca. 610-680) [aka] Botulf, Botulph, Bottolf, Botolph, Botwulf, Badulf og Botulphus) ble født rundt 610 i East Anglia (Norfolk og Suffolk) i England. Han var en meget populær helgen i England i tiden før den normanniske invasjonen i 1066. […] Dyrkelsen av Botolf nådde også Norden, og i Ålborg er domkirken, Budolfi Kirke, oppkalt etter ham. Hans navn som Bothulf, Budolf, Boel og Boe er knyttet til flere kirker og kilder i Danmark. Flere andre nordiske kirker bærer også hans navn. Hans minnedag er også avmerket på den norske primstaven. I Danmark ble han en folkelig helgen med navnet forvansket til Skt. Bodil.» (Katolsk.no)
Ragnar Stenberg mener at «Botolf har kommit in som en stor helgongestalt i den svenska kyrkan genom inflytande av den anglosachsiska missionen under 1000-talet och 1100-talets förra hälft. […] Botolfs förekomst bland 1400-talsmålningarna i Täby kan tydas som ett tecken på att helgonet ännu vid denna tid var levande i folkmedvetandet och fortfarande hade en stark ställning i folkfromheten.»
Les mer på Katolsk.no og Ragnar Stenberg: Helgonmålningar i Täby kyrkas vapenhus (I Fornvännen 1948 (43), s. 133-140.
St. Brendan sjøfareren
St. Brendan sjøfareren (ca. 486-577) står på et havuhyre eller en hval. I broder Benedeits bok Sankt Brendans havseilas (norsk oversettelse i Thorleif Dahls kulturbibliotek) fortelles det at Brendan og hans sjøfolk tar i land på en liten øy for å feire messe. Når de tenner et bål, begynner øya plutselig å røre på seg. Munkene hopper i båten. Hvalen/sjøuhyret kalles Jasconius eller Jascon.
Sankt Brendan sjøfarerens kult hadde sitt hovedsakelige utbredelsesområde langs kystene av England, Irland, Nord-Frankrike og Nederland, og her ble flere kirker viet til hans ære, men gjennom sjøfolk ble hans skikkelse også kjent langs Østersjøens strender.
Den sju år lange reisen vestover på Atlanterhavet i skinnkledde båter er beskrevet i Brendans havseilas. På reisen så munkene øyer dekket med fugler, sauer, drueplanter, og en øy som sprutet ild. De stanset på en liten øy for å feire messe, men da de tente et bål, oppdaget de at øya var en sovende hval, kjent som Jasconius. Til slutt nådde de et paradisisk land i det vestre Atlanterhavet, som noen identifiserer som Hebridene, Island eller Nord-Amerika. Historien ble tidlig oversatt til latin og senere videreført i flere middelalderske manuskripter. Brendans eventyr har paralleller i irsk mytologi og andre tradisjoner, og det er debatt om han faktisk oppdaget Amerika før Leiv Eriksson.